Inzicht in de lessen van McDonalds over implementeren en opschalen? De film The Founder geeft een interessante en tegelijkertijd onthutsende inkijk in de opschaling van deze wereldwijde fastfoodketen. Wat kunnen we hiervan leren voor innoveren in de zorg? In deze blog vind je de 13 belangrijkste takeaways.
Een bijzonder fenomeen
De versoepeling van de corona maatregelen in Nieuw Zeeland leidde tot rijen voor de McDonalds. Zelfs al ver voor openingstijd stonden de mensen in de rij. Het is veelzeggend voor de rol die McDonalds in onze maatschappij heeft gekregen. Inmiddels heeft McDonalds 37.000 vestigingen in 120 landen. En blijkbaar kunnen we (bijna) niet meer zonder deze fastfoodketen.
Het begin van het succes
Op Netflix is sinds begin dit jaar de film The Founder te zien. Het vertelt het verhaal over de start van McDonalds en hoe dit één van de meest iconische bedrijven van Amerika werd. Het is een interessant (en tegelijkertijd onthutsend) verhaal over het begin van het succes en de verdere opschaling. Hoe is juist deze fastfoodketen wereldwijd bekend geworden?
13 tips voor implementeren en opschalen van innovaties
Wat kunnen we leren uit dit verhaal over het implementeren en opschalen?
Dit zijn de 13 belangrijkste takeaways uit de film:
- Focus op een concreet probleem. De broers McDonald richtten zich op het oplossen van de lange wachttijden bij fastfoodrestaurants. Klanten moesten lang wachten op hun bestelling en kregen vaak de verkeerde bestelling.
- Maak de oplossing onderscheidend. De ambitie van de broers was de wachttijd te verkorten tot 30 seconden. Een radicale verbetering van de huidige situatie, waarin de wachttijd eerder 30 minuten was. Om dit te kunnen realiseren ontwikkelden ze het speedy systeem.
- Test de oplossing voordat je deze ontwikkelt. Het speedy systeem bestond uit een nieuwe keukenindeling en aangepaste werkprocessen. Maar voordat ze de nieuwe keuken bestelden, gingen ze aan de slag op de tennisbaan (zie afbeelding). De broers tekenden verschillende indelingen en testen diverse processen tot het doel van 30 sec. haalbaar was.
- Verandering stuit op weerstand. De heropening van McDonalds zorgde in eerste instantie voor boze klanten. Mensen verwachten service vanuit hun auto. Nu moesten ze opeens uitstappen en aan een loket bestellen. Dit was een achteruitgang in de service. Ze vertrokken weer zonder te bestellen.
- Maak het aantrekkelijk. De tweede poging bestond uit een feestelijke opening met jongleurs en goochelaars. Hierdoor kwamen er meer mensen. Maar door onverwacht bezoek van muggen was dit succes van korte duur.
- Geef niet te snel op. Na de twee mislukte introducties denken de broers McDonald aan opgeven. Mensen willen blijkbaar geen verandering. Maar dan komen opeens de eerste klanten en blijven ze komen. De broers McDonald zijn in weer terug in business.
- Durf lastige keuzes te maken. Om het doel van 30 seconden wachttijd te kunnen halen, moesten de broers focussen op wat er echt toe doet. Ze maakten een radicale keuze om het menu te beperken tot burgers, friet en frisdrank. Hoewel deze producten het meest bijdroegen aan het (financiële) resultaat, waren ze ook bang om klanten te verliezen.
- Vind de juiste partners. De broers hadden zelf al eens geprobeerd het concept op te schalen. Maar dit was mislukt. De uitdaging was de kwaliteitscontrole. Franchisenemers gingen al snel hun eigen gang. En binnen no time weken ze af van het concept, liepen de kosten op en was het onderscheidend vermogen weg.
- Geeft het een tweede kans. De nieuwe business partner Roy Kroc drong bij de broers aan het concept van een franchise opnieuw te proberen. Hij vond rijke mensen uit zijn netwerk bereid om te investeren in de nieuwe franchises. Maar zij bleken nauwelijks betrokken bij de onderneming en als snel was het resultaat hetzelfde als de vorige poging.
- Geef het een derde kans. De echte doorbraak kwam toen Roy Kroc een nieuwe groep franchisenemers ontdekte. Hij vond hardwerkende echtparen die geloofden in de Amerikaanse droom. Zij waren bereid om hard te werken en betrokken bij het laten slagen van het concept. Dit bleek te werken en al snel breidde het aantal vestigingen zich uit.
- Het business model groeide niet mee. De investeringen in de nieuwe franchises bleken hoog en de marges laag. Het oude business model ging aan zijn eigen succes ten onder. En zo ontstonden opeens financiële problemen. De oplossing hiervoor komt uit onverwachte hoek, namelijk vanuit de vastgoedsector. Ray Kroc besluit zich te gaan richten op het kopen van land en het verhuren van de McDonalds locaties aan franchisenemers.
- Investeer in de samenwerking. Het drama in de film zit in de relatie tussen de broers McDonald en Ray Kroc. Naarmate McDonalds groeit wordt de afstand tussen de broers en Kroc steeds groter. Het vertrouwen is weg en ze zijn het fundamenteel oneens over de visie en koers. Wat opvalt is dat hier niet over gesproken wordt. De broers denken dat Kroc ongevaarlijk is en hopen dat het vanzelf weer over gaat.
- Durf op tijd te stoppen. De broers blijven doorgaan met de samenwerking vanwege hun oorspronkelijke droom. Ook al merken ze dat Kroc steeds meer zijn eigen gang gaat en de visie van McDonalds langzaam verdwijnt. Hoewel ze zich er niet prettig bij voelen, trappen ze niet op de rem. Uiteindelijk is de invloed van Ray zo groot dat dit niet meer mogelijk is. Ze worden uitgekocht, mogen de naam McDonalds niet meer gebruiken en moeten uiteindelijk hun eigen zaak sluiten.
Inspiratie voor het opschalen van jouw project
Het verhaal van McDonalds maakt nog maar eens duidelijk dat opschalen niet vanzelfsprekend is. Vooral het maken van die eerste stap van het herhalen van het succes is enorm lastig. Het kost tijd, geld en energie om hier te ontdekken wat in de praktijk goed werkt. Je moet als het ware eerst de code weten te kraken, voordat je kunt opschalen. Ik hoop dat jij deze inzichten kunt toepassen in jouw project.
Heb je inspiratie nodig hoe je jouw project verder kunt implementeren en opschalen? Dan bied ik de mogelijkheid voor een gratis
strategiesessie. Ga naar het kopje strategiesessie voor meer info en aanmelden.
Daarnaast geldt nog tijdelijk het aanbod voor gratis projectcoaching t.w.v. € 5.000. Dit betreft subsidie voor implementatie- en opschalingscoaching via ZonMw. Ik help je graag om deze kans te benutten. Lees meer onder het kopje projectcoaching. Je kunt je hier ook aanmelden.
Write a comment